Healthy, Running

Zwanger en hardlopen

Hebben jullie ooit al eens een zwangere vrouw zien hardlopen? Ik één keer, en toen werd ze meteen uitgescholden door een groep puberende jongetjes voor zeekoe. & It wasn’t me, for your information. Maar sowieso respect voor die vrouw dat ze dat gewoon nog doet, want ik heb al gemerkt dat hardlopen tijdens de zwangerschap helaas niet meer piece of cake is!

Fit blijven gedurende de zwangerschap is erg belangrijk, dat wordt mij telkens verteld bij de verloskundige. Het is niet alleen belangrijk dat jij gewoon gezond blijft, maar het helpt je ook bij de bevalling om lekker fit te zijn. Het is trouwens absoluut niet de bedoeling dat je gewoon op je oude routine door blijft sporten, maar je moet op den duur wel gaan denken aan speciale zwangerschapssport.

Zelf ben ik eerst op zoek gegaan naar een manier om te blijven hardlopen. Ik wilde zeker weten dat het veilig was om gewoon te gaan hardlopen en ik had geen idee of je nog speciale dingen moet weten. Helaas vond ik vooral horrorverhalen van vrouwen die hun kindje verloren tijdens het eerste trimester en dat ze dachten dat het kwam doordat ze doorgingen met hardlopen. Dit is voor veel vrouwen ook een reden om tijdens het eerste trimester niet te gaan hardlopen en daarnaast voelen ze zich ook eigenlijk te belabberd om te gaan hardlopen (hello morningsickness!). Dan ga je je ook wel even afvragen of de combinatie zwanger en hardlopen eigenlijk wel goed is.

Ik heb begin juni in één weekend nog twee keer een 10 kilometerwedstrijd gelopen terwijl ik dus eigenlijk al ongeveer 8 weken zwanger was. Of ik hiervan last heb gehad durf ik niet te zeggen, maar ik krijg met de dag meer respect voor mezelf: dat me dat nog is gelukt!

Op dit moment is het hardlopen voor mij een confrontatie. Het is ten eerste al een hele prestatie wanneer ik mezelf in hardloopkleding heb weten te hijsen, want de laatste tijd doe ik alleen maar luie dingen in mijn vrije tijd omdat werken nu de meeste energie kost. Daarnaast was hardlopen voor mij altijd een moment om mezelf fysiek uit te dagen, om telkens weer een beetje meer te vragen en om steeds een beetje verder te gaan dan ik dacht te kunnen. Nu is het voornamelijk een uitdaging om niet gefrustreerd te raken omdat ik écht niet verder of harder kan dan op slakkentempo een paar kilometertjes lopen, in plaats van 10 binnen een uur, en om niet te ver van huis (en dus mijn toilet) te gaan en dus word ik ook al beperkt in mijn routes. En als ik dan thuis kom dan heb ik ook niet eens een voldaan gevoel, want ik ben eigenlijk niet eens moe. Ik word door mijn longen gedwongen om te stoppen, want als ik te lang door ga dan wil het nog wel eens voorkomen dat mijn maaginhoud bijna op straat ligt door ademtekort.

Nu mag ik mezelf niet meer uitdagen, maar moet ik lekker rustig blijven lopen, misschien het tempo iets naar beneden schroeven en dit allemaal tot mijn grote ergernis. Hardlopen is nu een confrontatie met mijn lichaam dat niet meer presteert zoals het eerst deed. En dat is volkomen logisch en kan ik nu op zich wel accepteren.
Genieten van het hardlopen en van de runners high daarna doe ik al lang niet meer en dat is voor mij ook de reden geweest om er voor mezelf in ieder geval op regelmatige basis mee te stoppen. Ik heb altijd gezegd dat een sport leuk moet blijven en als het meer als een verplichting voelt dan als plezier, dan is het voor mij niet leuk meer. En op zich is het werken in de horeca nu al een hele sport te noemen.

Voor nu ben ik dan maar trots op het rondje van 3 kilometer dat ik nog enigszins probleemloos kan lopen. Maar twee keer 10 kilometer in één weekend zit er voorlopig niet meer in! ;)

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Comments

  • avatar
    Reply Tineke augustus 27, 2014 at 6:59 am

    Ik vind het heel knap dat je überhaupt nog gelopen hebt! Ik heb, toen ik net wist dat ik zwanger was, nog 2x gelopen. Toen ik 6 weken zwanger was deed ik nog mee aan de CPC loop, en ik heb ZO genoten! Het ging al voor geen meter meer, maar ik vond het heerlijk. Daarna heb ik niets meer gedaan, qua sport. Misschien zonde, maar ik was zo ontzettend moe steeds, en tegen de tijd dat ik weer wat meer energie kreeg, lukte het al niet meer!

    Wat ik begreep is dat je wel mag hardlopen, maar op hetzelfde niveau moet blijven hangen en zeker niet gaan trainen om sneller of verder te lopen. Maar uiteindelijk was het toch veiliger om te stoppen, maar wanneer? Respect voor jou, in ieder geval! Ik zal het na de bevalling weer eens proberen :)

  • avatar
    Reply chucky1012 augustus 27, 2014 at 12:30 pm

    Erg knap van je dat je al lang zwanger was toen je toch nog had hardgelopen.
    Fijn dat je het een plekje kunt geven dat dit niet meer het allerbelangrijkste is.
    Maar dat jullie baby op nr. 1 staat. Begrijpelijk dat je in de buurt van toilet wilt zijn want alles gaat op je blaas drukken van binnen etc.. Oeps die misselijkheid zal ook snel overgaan.
    Ben al zo nieuwsgierig of jullie het geslacht van de baby al weten…..

    Geniet van een prachtige dag Xoxo

  • avatar
    Reply Tessa augustus 27, 2014 at 12:35 pm

    Ik had al dikke respect voor jou dat je 2x 10 km in een weekend hebt gelopen, maar terwijl je (stiekem) ook nog 2 maanden zwanger was.. wauw!
    Je moet doen waar je je goed bij voelt, en op een gegeven moment misschien overgaan op een andere sport. Of niet meer hardlopen maar gewoon een grote wandeling maken.

  • avatar
    Reply Manon augustus 27, 2014 at 1:02 pm

    Wat knap zeg dat je nog hard gelopen hebt. Hopelijk gaat je misselijkheid snel over

  • avatar
    Reply Sanne Marlijn augustus 27, 2014 at 5:43 pm

    Knap dat je nog hardloopt hoor! Ik durfde dat eerlijk gezegd ook niet meer toen ik zwanger was. Ik houd het nu lekker bij wandelen, dat werkt net iets ontspannender en dan weet ik zeker dat mijn kindje lekker in slaap wordt gewiegd. Ik weet namelijk niet hoe hij erbij zou liggen als ‘ie op en neer bounct. Sowieso mis ik het sporten wel nu ik zwanger ben. Ik moet vooral wennen aan het feit dat mijn buikspieren er niet meer zijn. Vind ik zoiets geks!

  • Leave a Reply