Studentenleven

Hoe ik een goede planning maak

Ik ben een meisje van de lijstjes, van de to do lijstjes tot de boodschappenlijstjes, ik maak ze allemaal. Mijn planning is één grote lijst. Ik houd van overzicht en regelmaat en probeer dit overal in aan te brengen. Ik zeg wel eens dat ik zonder mijn agenda nergens ben en inderdaad: een dag niks te doen maakt me onrustig, dan bedenk ik wel een to do lijst en zorg ik dat ik mezelf daarmee vermaak. Maar hoe maak je nou een goede to do lijst?

Allereerst werk ik in periodes. Dat komt voornamelijk doordat de universiteit ook in periodes werkt. Aan het begin van het collegejaar kijk ik wat me te doen staat: welke vakken moet ik halen en hoeveel studiepunten leveren die op? Daarna ga ik kijken naar de periodes. Per periode stel ik doelen, zoals mijn vakken halen, en dan schrijf ik op wat ik ervoor moet doen om dit waar te maken. In de meeste gevallen bestaat dit per vak uit een lijst met hoofdstukken en teksten die ik moet lezen en de opdrachten die ik moet inleveren. Het is vervolgens ook handig om op te schrijven wanneer deze teksten in college worden behandeld. Gelukkig werken mijn docenten met studiehandleidingen en is dit voor mij allemaal uitgewerkt: ik hoef het alleen voor mijzelf overzichtelijk op te schrijven.

Alle vakken die ik dit jaar moet halen!

Verder kleef ik nog wat stickey notes aan deze belangrijke overzichtspagina’s zodat ik in een beweging op deze pagina terecht kan komen.

Leesoverzicht voor de komende zeven weken.


Vorig blok heb ik van dit vak bijna alles keurig gelezen!

Met deze pagina’s volgeschreven kan ik per week keurig mijn programma indelen. Allereerst komen de colleges erin te staan en daarna volgen de uren waarop ik ben ingepland op het werk. Daarna komt het leeswerk en de te maken opdrachten erin te staan. Als laatste voeg ik nog activiteiten toe die ik die dag buiten het studeren en werken om wil doen.

De weekplanning!

Bij het maken van die planning houdt ik er altijd rekening mee hoe lang iets (kan) gaan duren. Ik weet dat gelukkig nu aardig goed in te schatten. Mocht je dit niet lukken, dan kun je hiermee bijvoorbeeld ook nog een overzichtspagina maken. Zelf vind ik het dus niet meer nodig.

Op de dag zelf kunnen er soms nog kleine klusjes bijkomen. Ik laat altijd ruimte over om nog dingen bij te kunnen schrijven. Mijn planning is tegelijkertijd een lijstje waarop dingen komen te staan die ik absoluut niet mag vergeten te doen die dag.

Afkleuren!

Wanneer ik iets gedaan heb kleur ik het af met een markeerstift. Dit werkt voor mij op zich best therapeutisch. Ik-wil-afkleuren! Aan het eind van de dag een volledig afgekleurde to-do lijst zien is heerlijk.
Lukt het me niet om die dag alles te doen wat ik op mijn lijstje had staan, dan probeer ik het mezelf wel op te leggen om de volgende dag eerst alles te doen waar ik de dag ervoor niet aan toekwam. Ook probeer ik dan voor de volgende keer er rekening mee te houden dat het toch langer duurde dan gedacht, zodat ik er dan iets meer tijd voor uit kan trekken. Een handig foefje zou dan zijn om na elke activiteit erbij te schrijven wat je er nou werkelijk aan tijd aan kwijt was.

Done!

 Wat voor planner ben jij? Misschien heb jij nog een geweldige tip om te delen!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

12 Comments

  • avatar
    Reply chucky1012 februari 14, 2014 at 6:32 am

    Goed om van te voren te noteren wat je allemaal moet doen en goed je tijd in te delen.

  • avatar
    Reply Mandy februari 14, 2014 at 7:31 am

    Haaj!

    zelf gebruik ik de planner van de hema. Hij is superhandig, en staat ook nog eens erg leuk op je bureau!

    xx
    mandyjohanna.blogspot.com

  • avatar
    Reply Anne februari 14, 2014 at 8:21 am

    Wow, jij bent echt ontzettend geordend, zeg! Ik maakte echt nooit een planning toen ik nog studeerde, werd ik alleen maar zenuwachtig van :’)

  • avatar
    Reply Sylvia februari 14, 2014 at 9:40 am

    Haha, ik dacht dat ik al van de lijstjes was, maar jij maakt er een waar boekwerk van ;)

  • avatar
    Reply Dina februari 14, 2014 at 10:28 am

    Jeetje, dat je dat allemaal zo netjes bijhoudt zeg. Ik plan niks, ik schrijf niets op; alles zit in mijn hoofd (als het goed is haha).

  • avatar
    Reply Chantal februari 14, 2014 at 10:30 am

    Wat een goed idee om per periode te plannen. Ikzelf heb een bullet journal, vind het erg fijn plannen.

  • avatar
    Reply Stella februari 14, 2014 at 12:18 pm

    Hier nog een meisje van de lijstjes! Ik doe het iets anders dan jij, maar ik denk dat dat van jou wel ietsie beter werkt! Echt een goed systeem! Heel erg veel succes met wat allemaal nog niet afgestreept is in ieder geval, hihi. En bedankt voor de tip! Liefs, Stella.

  • avatar
    Reply Danielle februari 14, 2014 at 5:25 pm

    Wow, wat een structuur! Ik maak tegenwoordig lijstjes online, dat werkt heel fijn voor mij!

  • avatar
    Reply Anne Solveig februari 14, 2014 at 8:01 pm

    Handig! Ik gebruik de deskplanner!

  • avatar
    Reply Simone februari 15, 2014 at 11:30 am

    Wauw wat een goed idee om per periode te plannen! Ik vind het bijna jammer dat ik klaar ben met studeren haha maar die methode had voor mij echt geholpen

  • avatar
    Reply Dagmar februari 17, 2014 at 5:00 pm

    Wauw wat ontzettend handig! Super leuk om te lezen en heel leerzaam, ik ben erg blij met mijn desk planner; dat is echt mijn redder in nood. Maar ik vind jouw systeem ook onwijs tof en handig, ik ga kijken of ik het ook kan toepassen. Dankjewel dat je het deelt! Xxx

  • avatar
    Reply Sara februari 18, 2014 at 4:41 pm

    Handige lijstjes! Daar haal ik weer inspiratie uit. Ik ben zeker van het lijstjes maken, maar doe ze op losse blaadjes of in boekjes en vergeet ze dan weer of ik maak te ambitieuze lijstjes die ik nooit afkrijg. Ik maak vaak lijstjes in de les voor die middag of ’s avonds in bed, dan maak ik op dat moment mijn hoofd leef, maar uiteindelijk kijk ik niet veel meer op het lijstje. Ik raak nog teveel afgeleid door Netflix of Blogs, zoals nu eigenlijk he he.

  • Leave a Reply